"Адмирал Макаров" / "Southwind", ледокол

От ладьи и коча до атомохода.

"Адмирал Макаров" / "Southwind", ледокол

Сообщение Иван Кукушкин » 22 Июнь 2009 20:07

 Ship+Photo+Admiral+Makarov.jpg
Попалась вот такая фотография: military ice breaker, 1956
Vitaliy Kostrichenko
Shipspotting.com : http://www.shipspotting.com/modules/mya ... lid=619959

Четко видно название: "Адмирал Макаров".
Внешне, по носу - вроде бы "наш". Но незнаком вовсе.
Аватара пользователя
Иван Кукушкин
 
Сообщения: 11076
Зарегистрирован: 17 Июнь 2007 05:52
Откуда: Нижний Новгород

Re: ? "Адмирал Макаров", 1956

Сообщение [ Леспромхоз ] » 23 Июнь 2009 08:21

Корабли береговой охраны
http://wunderwaffe.narod.ru/Magazine/MK/2004_03/10.htm
Ледоколы типа "Wind" — 5 единиц
 58.jpg
Все пять ледоколов вошли в строй в 1944 — 1945 гг. "Northwind", "Southwind" и "Westwind" в 1945 г. переданы СССР по ленд-лизу и переименованы в "Северный Ветер", "Адмирал Макаров" и "Северный Полюс" соответственно.
Аватара пользователя
[ Леспромхоз ]
Редактор
Редактор
 
Сообщения: 10685
Зарегистрирован: 02 Июль 2007 00:17
Откуда: Петрозаводск

Re: "Адмирал Макаров" / "Southwind", ледокол

Сообщение Иван Кукушкин » 23 Июнь 2009 09:13

Он.
Спасибо!
Аватара пользователя
Иван Кукушкин
 
Сообщения: 11076
Зарегистрирован: 17 Июнь 2007 05:52
Откуда: Нижний Новгород

Re: "Адмирал Макаров" / "Southwind", ледокол

Сообщение [ Леспромхоз ] » 23 Июнь 2009 10:25

На сайте И. В. Капустина http://kapustin.boom.ru/icebreaker/archiv/archiv.htm
В. БОЙКО
Филателия СССР № 3 1994 г.
Ледоколы "Розы ветров"

«Южный ветер» спущен на воду 15 июля 1944 года, спустя год судно передано Советскому Союзу и стало называться <Адмирал Макаров>. В 1950 году он первым из ледоколов "Wind" был возвращен Америке и вошел в состав американского военно-морского флота под названием "Atka". Причем по списку ВМФ стал числиться уже как корабль другого ранга. Только 20 октября 1965 года он снова на службе в береговой охране США и возвращает свое первоначальное название,которому предшествует сокращенное наименование этой организации - "USCGC" (последняя буква расшифровывается как <небольшое судно>).


Есть сомнения в датировании фото в 1-м посте - 1956?
Аватара пользователя
[ Леспромхоз ]
Редактор
Редактор
 
Сообщения: 10685
Зарегистрирован: 02 Июль 2007 00:17
Откуда: Петрозаводск

Re: "Адмирал Макаров" / "Southwind", ледокол

Сообщение Иван Кукушкин » 23 Июнь 2009 10:55

Как выдали, потому и курсивом.
Сейчас для справедливости ссылку прицеплю, где лежит.

Пока понятно только, что кадр послевоенный.
Аватара пользователя
Иван Кукушкин
 
Сообщения: 11076
Зарегистрирован: 17 Июнь 2007 05:52
Откуда: Нижний Новгород

Re: "Адмирал Макаров" / "Southwind", ледокол

Сообщение [ Леспромхоз ] » 23 Июнь 2009 11:13

Еще одна история из биографии ледокола

Потерянная капсула NASA найдена в Мурманске
http://biarmia.narod.ru/arh/nasa.html

 1.jpg
Макет капсулы Apollo стоящей на деревянном поддоне и закрепленный растяжками на носу судна.
(фото: Michael Stronski)
 2.jpg
Момент передачи модуля в Рыбном порту Мурманска.
(фото: Michael Stronski)
 3.jpg
Погрузка на Southwind.
(фото: Michael Stronski)
 4.jpg
Момент погрузки.
Фото из венгерского справочника «Urhajozasi Lexikon» (Энциклопедический словарь космических исследований), 1981, ISBN 963 05 2348 5, Zrinyi (издательство АН Венгрии и Венгерской народной армии)
 5.jpg
Ледокол Береговой охраны США «Southwind» (Южный ветер) увезящий домой макет капсулы Apollo.
В начале 1970 г. во время морских испытаний у берегов Великобритании в тумане был потерян полноразмерный макет-имитатор командного модуля Apollo (бортовой номер BP-1227). Такие макеты применялись для тренировки экипажей спасательных судов по поиску и поднятию на борт космических кораблей после приводнения последних.

В июне–ноябре того же года ледокол Береговой охраны США «Южный ветер» (Southwind)* совершал летний круиз по Арктике, выполняя океанографические исследования в Баренцевом и Карском морях и пополняя запасы на американских арктических научно-исследовательских базах. После захода в Гренландию и Исландию ледокол встал на якорь в Кольском заливе на рейде Мурманска. Как объяснили морякам, это было первое посещение советского порта американским военным кораблем после окончания Второй мировой войны.

Здесь 8 сентября 1970 г. удивленному экипажу в торжественной обстановке был передан... командный модуль Apollo, «выловленный советским рыболовным траулером в Бискайском заливе»! Это был тот самый BP-1227, потерянный в начале года. Капсулу загрузили в носовую часть судна, и «Южный ветер» ушел дальше – в Тромсё и Осло (Норвегия) и Копенгаген (Дания); в Портсмуте (Великобритания) модуль сняли с корабля.

После завершения программы Apollo BP-1227 был возвращен NASA, где его передали в Национальный авиационно-космический музей. Отсюда он был взят в аренду на 100 лет и установлен как символическая «капсула времени»** перед зданием Детройтского национального банка в г. Гранд-Рапидс (шт. Мичиган). Вскрыть его предполагается в 2076 г., во время празднования 300-летия США.


Известно, что по программе Apollo было построено несколько макетов – с №BP-1201 по -1233. Назначение и дальнейшая судьба большинства из них не известны. Помнится, для морских испытаний применялись BP-1204 в Рота (Испания), BP-1215 в Йокосуке (Япония), BP-1223 на Азорских о-вах. Что касается конкретно BP-1227, то обстоятельства его потери до сих пор не ясны. Американцы признают, что спецслужбы предпринимали особые меры по «обеспечению безопасности капсул» от постороннего взгляда. Тем не менее...

Как вспоминает А. В. Благов (в те годы – конструктор-проектант ВА кораблей ЛК и ТКС), «специалисты ЦКБМ ездили в Мурманск посмотреть на этот «подарок судьбы»... В общем, это был металлический, очень хорошо сделанный из толстого оцинкованного железа, без следов коррозии, габаритно-весовой макет командного модуля Apollo. Судя по всему, технология изготовления была рассчитана на небольшую серию. К сожалению, до нас дошел только комплект светового поискового маяка с оригинальной оптической схемой остекления фонаря. Все было предельно просто… Даже теплозащита никак не имитировалась... Мы себе такого [постройки специальной серии кораблей для морских испытаний] позволить не могли...»

Официально (да и неофициально тоже) история с «Аполлоном» в СССР до недавнего времени оставалась «за кадром».


* Интересна история этого судна. 25 марта 1945 г. новенькому американскому кораблю (дата приписки 15 июля 1944 г.), полученному СССР по «ленд-лизу», было присвоено название «Капитан Белоусов». Через 5 лет ледокол был возвращен ВМС США и переименован в Atka. 31 октября 1966 г., после многих лет службы в Арктике и Антарктике, его передали Береговой охране США под первоначальным названием Southwind.
** Такие капсулы были популярны не только в США. Вспоминаются «посылки комсомольцам 2017 г.», заложенные в честь 50-летия Великого Октября...



С "Капитаном Белоусовым" повидимому ошибка.
Аватара пользователя
[ Леспромхоз ]
Редактор
Редактор
 
Сообщения: 10685
Зарегистрирован: 02 Июль 2007 00:17
Откуда: Петрозаводск

USCGC Southwind WAGB 280

Сообщение Иван Кукушкин » 23 Июнь 2009 11:22

20.07.1942 Заложен как серийный ледокол Береговой Охраны класса Eastwind
19.07.1944 Принят под названием USCGC Southwind (WAGB-280)

Служил в "Гренландском Патруле". В октябре 1944, в содействии с другими судами Береговой Охраны учавствовал в захвате немецкого судна "Externsteine", обеспечивающего секретные немецкие военные метеостанции. (прим.: перекликается с событиями в кн.: Каневский, "Цена прогноза")
В марте 1945 передан СССР по программе "ленд-лиза", переименован в "Адмирал Макаров"
Летом 1950 года , в порту Йокосука (Япония) передан США.
1.10.1950, после ремонта введен в состав ВМФ США под названием USS Atka (AGB-3)


Сайт посвященный ледоколу :
USCGC Southwind WAGB 280 Home Page
http://www.southwind280.com/history.html

An Abbreviated History of the USCGC Southwind (WAGB-280)

On 20 July 1942 a keel was laid for the fourth icebreaker of the Coast Guard’s Eastwind class in the shipyards of the Western Pipe and Iron Works of Los Angeles, California. On 8 March 1943 Mrs. Ona Jones christened the rapidly developing hull, and a little over a year later, on 19 July 1944, the vessel was commissioned as USCGC Southwind (WAGB-280), the ultimate in icebreaker design. After commissioning Southwind became part of the Coast Guard’s wartime fleet, and upon completion of shakedown and training exercises she joined the Coast Guard’s wartime effort on the Greenland Patrol, bristling with guns and special camouflage paint that covered her Coast Guard white color scheme, and under the command of her first commanding officer, Commander Richard M. Hoyle, USCG.

While serving in the frigid Arctic waters her duties included escorting supply ships to northern outposts, completing reconnaissance missions, gathering vital weather information, and denying Nazi Germany access to Greenland. Additionally, in October 1944 Southwind, along with other Coast Guard cutters, played a significant role in the surface action against the German Naval Auxiliary Motor Vessel Externsteine that had covertly landed German military personnel in an attempt to set up a weather station to aid Nazi Germany’s war effort. The enemy personnel were captured, and the encounter between the German vessel, Southwind, and other Coast Guard vessels resulted in the only enemy surface vessel captured at sea by U.S. Naval forces during the war. To read the complete account of the capture of the Externsteine, click on the following link: Capture Of the Externsteine.

Similar to other icebreakers of the “Wind-Class”, Southwind was 269-feet in length, 63-feet 10-inches in beam, displaced 6,481 tons when fully loaded, and had a maximum draft of 29- feet. She was powered by two stern and one bow propellers that were driven electrically by two electric motors that were driven by six Westinghouse DC (Discharging Current) generators that were in turn powered by six Fairbanks-Morse, 10-cylinder, 2-cycle opposed piston diesel engines. Her three direct driving shaft motors provided a total of 10,000 shaft horsepower astern, and her armament originally consisted of one 5-inch 38-caliber dual-purpose gun mount and four 40MM and eight 20MM antiaircraft machine guns. Her 1-5/8- inch armored steel sides protected her from ice damage, her outboard bulkheads and weather decks were originally insulated internally with a layer of 5-inch and 4-inch cork respectively (later replaced), and her bow was especially designed to break rather than to cleave ice. In plain words Southwind was designed for work in the ice.

Southwind’s initial period of service with the U.S. Coast Guard was short-lived for on 25 March 1945 she was transferred to the Soviet Union, one of U.S.’ World War Two Allies, under the Lend-Lease Program. The Soviets renamed the vessel the Admiral Markarov after the famous Russian mariner and naval architect Admiral Stephan Markarov who had first conceived of the basic icebreaker class design many years before. While operating under the Soviet flag for nearly five years the vessel served the sea routes of northern Russia and kept shipping channels open in the eastern and western areas of the Arctic. In the summer of 1950, the Soviet Union returned the vessel to the U.S. at Yokosuka, Japan.

To meet the growing demand for U.S. Naval shipping to supply Arctic bases the icebreaker was awarded to the Navy and as a result a handful of officers and men reported aboard her in the Summer of 1950 at Yokosuka to prepare to take her home. On 1 October1950 after two months of emergency repair work in Japan she was commissioned in the U.S. Navy as USS Atka (AGB-3) after a small island in the Aleutian Chain, and 3 days later departed for Boston. The following summer, upon completion of an extensive overhaul and modernization in the Boston Naval Shipyard, she took her place as an active unit of the U.S. Atlantic Fleet and during her 16 years in Boston she completed a long series of distinguished missions, including nineteen trips to Arctic and nine extensive voyages to the Antarctic.

In 1964 the national icebreaking program was consolidated under the U.S. Coast Guard and one by one the vessels formerly under Naval control were transferred to the Coast Guard. In the fall of 1966 Atka’s turn came. She was decommissioned by the Navy on 31 October 1966, struck from the Naval Register, and commissioned in the Coast Guard after Commander John S. Blake, USN relinquished command to Captain Sumner R. Dobler, USCG. Shortly thereafter her new crew sailed her from Boston to her new homeport in Baltimore, Maryland, and she entered the Bethlehem Steel Shipyard on Key Highway in preparation for Artic East 1967 and what would follow. On 18 January 1967 she was renamed from USCGC Atka to USCGC Southwind, and by so doing completed a remarkable historical cycle: after more than twenty years, three name changes, and a career of honor under both the flag of the Soviet Union, and commissioning pennant of the U.S. Navy, Southwind finally returned home to the U.S. Coast Guard.

During her second tour of duty with the Coast Guard Southwind was home ported at the U.S. Coast Guard Yard in Baltimore, Maryland from commissioning in 1966 until December 1972 when she was transferred to her new home port in Milwaukee, Wisconsin. Southwind’s base of operations home port remained in Milwaukee until shortly before decommissioning on 31 May 1974 in Baltimore, Maryland. After decommissioning, Southwind joined the mothball fleet at the Coast Guard Yard, was sold for scrap in March 1976, and was eventually reduced to scrap metal at a nearby shipbreaker’s yard.

Although she is now a memory, recollections and reminiscences of Southwind are kept alive by the many crew members who served aboard her during her thirty-year career. As a result, her history will live on forever by those who learn of her wartime exploits, including surface action against and capture of an enemy surface combatant during World War Two, her distinguished service during her tenure with the Soviet Union immediately after the war, and her remarkable record of accomplishments including the safe completion a total of twenty-five deployments to the Arctic and twelve trips to the Antarctic under both U.S. Coast Guard and U.S. Navy control without incident.

Selected USCGC SOUTHWIND notable milestones:

Bermuda - 28 May 1967:
Completed shakedown training enroute to Bermuda
Towed disabled yacht Gytha from 50 miles north of Bermuda to that island

Arctic - 1 July 1967 to 7 August 1967:
Completed an Arctic deployment to Greenland, served as an escort for vessels requiring transit through ice fields, and conducted oceanographic research along both coasts of Greenland Escorted special repair ship USS Aeolus and it's assist vessel USS Seneca in repairing an underwater communications cable that had been severed near Thule Air Force Base, Greenland Some of the liberty calls included Thule, Greenland, Godthab, Greenland, Argentia, Newfoundland, and Goose Bay, Labrador

Antarctic - 15 December 1967 to 25 March 1968:
Completed an Operation Deep Freeze deployment to Antarctica Assisted in the construction of a U.S. scientific station on Anvers Island Ran aground on an uncharted pinnacle of rock near Arthur Harbor, Antarctica.
As a result, escorted to Panama by USCGC Glacier, traveled through the Panama Canal alone, and accompanied to Baltimore by USCGC Cherokee Some of the liberty calls included Rodman, Panama Canal Zone, Valparaiso, Chile, and Punta Arenas, Chile

Antarctic - 14 November 1968 to 3 April 1969:
Completed an Operation Deep Freeze deployment to Antarctica Along with USCGC Burton Island and USCGC Glacier broke into and freed up ice leading into McMurdo Sound.
During ice operations sheared off the starboard propeller, and had to return to Wellington for emergency drydock repairs and propeller replacement Escorted Danish M/V Thala Dan in the resupply of the Australian Antarctic station, and helped construct the new Casey station Assisted in the construction of a satellite tracking station on Heard Island located in the Indian Ocean Completed an around the world cruise, and some of the liberty calls included Rodman, Panama Canal Zone, Wellington, New Zealand, Perth, Australia, Port Louis, Mauritius, Dar-es-Salaam, Tanzania, Zanzibar, Tanzania, and Lorenco Marques, Mozambique Awarded a Coast Guard Unit Commendation

Arctic - 7 July 1969 to 29 August 1969:
Completed an Arctic deployment to Greenland, served as an escort for vessels requiring transit through ice fields, and conducted oceanographic research along the west coast of Greenland On 15 August ran aground 130 miles ESE of Thule, Greenland; sustained minor damage

Arctic - 3 June 1970 to 20 November 1970:
Completed an Arctic deployment to Greenland, served as an escort for vessels requiring transit through ice fields, and resupplied military bases in Greenland On 15 August reached 83 degrees 01 minutes North, the northernmost penetration into the Arctic Basin by a U.S. icebreaker up to that date

Arctic - 10 July 1971 to 29 July 1971:
Completed an Arctic deployment to Greenland, served as an escort for vessels requiring transit through ice fields, and resupplied military bases in Greenland Conducted a glacier survey along the west coast of Greenland

Antarctic - 5 January 1972 to 26 February 1972:
Completed an Operation Deep freeze deployment to Antarctica

Arctic - 2 September 1972 to 22 October 1972:
Completed an Arctic deployment to Greenland, served as an escort for vessels requiring transit through ice fields, and resupplied military bases in Greenland Freed icebound USCGC Edisto and USS Mizar, and towed Edisto to Reykjavik, Iceland Awarded a second Coast Guard Unit Commendation

Milwaukee - December 1972:
Moved to new home port of Milwaukee, Wisconsin Deployed for international and domestic ice breaking from this port

Arctic - 18 July 1973 to 9 August 1973:
Completed an Arctic deployment to Greenland, served as an escort for vessels requiring transit through ice fields, and resupplied military bases in Greenland

Decommissioned - 31 May 1974

Sold for scrap - March 1976
Аватара пользователя
Иван Кукушкин
 
Сообщения: 11076
Зарегистрирован: 17 Июнь 2007 05:52
Откуда: Нижний Новгород

Re: "Адмирал Макаров" / "Southwind", ледокол

Сообщение Иван Кукушкин » 23 Июнь 2009 11:27

USCGC Southwind WAGB 280 Home Page
http://www.southwind280.com/history.html

 byrd.jpg
This cover was posted aboard the icebreaker USCGC SOUTHWIND on 29 NOV 1969, while the cutter was enroute to Antarctica for Operation Deep Freeze '69. Covers was returned (uncacheted) to collectors in early December, while three cutters (BURTON ISLAND,GLACIER & SOUTHWIND) were clearing a channel into McMurdo Station.
Аватара пользователя
Иван Кукушкин
 
Сообщения: 11076
Зарегистрирован: 17 Июнь 2007 05:52
Откуда: Нижний Новгород

USCGC Southwind - A Historic Photo Gallery

Сообщение Иван Кукушкин » 23 Июнь 2009 12:01

USCGC Southwind - A Historic Photo Gallery
http://uscg.mil/history/webcutters/sout ... allery.asp

 Southwind1942.jpg
"Coast Guard Cutter CR 98. Keel Laying - Hull #98. July 20, 1942." Photo No. 12; photo by "Dick" Whittington.
 Southwind1944_1.jpg
No caption/date/photo number; photographer unknown.
Probably 1944
 Southwind1944_2.jpg
"OFFICIAL U.S. COAST GUARD PHOTO; 11th NAVAL DISTRICT OFFICE PHOTOGRAPHIC SECTION No. _______ RESTRICTED." No date/photo number; photographer unknown.
Probably taken on the day Southwind was commissioned, 15 July 1944.
The photo is declassified.
 Southwind1944_3.jpg
"OFFICIAL U.S. COAST GUARD PHOTO; 11th NAVAL DISTRICT OFFICE PHOTOGRAPHIC SECTION No. _______ RESTRICTED." No date/photo number; photographer unknown.
Probably taken on the day Southwind was commissioned, 15 July 1944.
The photo is declassified.
 Southwind1967_2.jpg
"Transit in Panama Canal"; dated 28 November 1967; copy sheet No. 112867-13-16; photographer unknown.
 Southwind1967_3.jpg
"Entrance to [illegible--Arthur??] Harbor with 2 small ice bergs"; dated 24 December 1967; copy sheet No. 122474-13-16; photographer unknown.
 Southwind1967_4.jpg
"Southwind in Arthur Harbor."; dated 24 December 1967; copy sheet No. 122467-(05-8); photographer unknown.
 Southwind_1.jpg
No caption/date/photo number; photographer unknown.
 Southwind_2.jpg
"USCGC SOUTHWIND (WAGB-280) received from 5 CGD, 8/77"; no date/photo number; photographer unknown.
 Southwind1970_5.jpg
"BAFFIN BAY - NOV 1970 'FREEZE-UP SURVEY'"; no photo number; photographer unknown.
Scanned photo from Southwind's Arctic East '70 scrapbook.
 Southwind1970_6.jpg
No caption; dated November, 1970?; no photo number; photographer unknown.
Scanned photo from Southwind's Arctic East '70 scrapbook.
 Southwind1970_7.jpg
"AGBUS PNT 280 SOUTHWIND WIND CLASS=BEGRENSET"; dated 7 August 1970; Photo No. -P-KA-69/A-003-333"; photographer unknown.
Scanned photo from Southwind's Arctic East '70 scrapbook.
 Southwind1970_1.jpg
"HOME FOR CHRISTMAS: There was a good crisp chill in the air as the various Tidewater news media representatives boarded a Coast Guard 40 footer at Base Berkley enroute to the Coast Guard Cutter SOUTHWIND. Upon our approach to the great white cutter cameras began to click and wind, and the sithg [sic] of her discolored bow impressed you with the idea that she had left her mark in the last 27,000 mile journey. One of them was at Santa's very door step and if he really lives at the North Pole only the crew of the SOUTHWIND knows and they aren't telling. What she is telling is that she penetrated closer to the North Pole than 'any United States icebreaker."; photo dated December, 1970; no photo number; photographer unknown.
Аватара пользователя
Иван Кукушкин
 
Сообщения: 11076
Зарегистрирован: 17 Июнь 2007 05:52
Откуда: Нижний Новгород

"Адмирал Макаров" / "Southwind", ледокол

Сообщение Иван Кукушкин » 02 Апрель 2011 13:55

Покорители льдов. Корабли, капитаны, судьбы. Т. 2. Под ред. доцента А.Л. Демина. Авторы-составители М.В. и П.М. Музалевские -М: РИЦ «Кавалеръ», 2010.

 rammstein_rosenrot_album.jpg
«АДМИРАЛ МАКАРОВ» (до 1944 г. и с 1951 г. «САУТУИНД» -«Южный ветер», в 1949-51 гг. «Atka»)

Американский ледокол проекта «Уинд». Заложен 20.07.1942 г. на верфи «Вестерн Пайп энд Стил Компани» в Сан-Педро для сил Береговой обороны США. Спущен на воду 7.03.1943 г. Вступил в строй 15.07.1944 г. Один из первых сварных ледоколов. Переименован в честь русского адмирала СО. Макарова (см. viewtopic.php?t=827 ). 24.03.1945 г. принят в Сиэтле от союзников в счет поставок по ленд-лизу, 10.06.1945 г. зачислен в состав Владивостокского арктического морского пароходства. Порт приписки - Владивосток. 27.12.1949 г. исключен из списков судов Главсевморпути в связи с возвратом в Йокосуке (Япония) США. С 1949 г. под американским флагом обеспечивал экспедиции в Северном Ледовитом океане. В 1974 г. выведен из эксплуатации и продан на слом.
Фотографии ледокола «Atka» использованы рок-группой «Рамштайн» в оформлении альбома «Rosenrot».

Водоизмещение 5390 т, длина 81,99 м, ширина 19,51 м, осадка 8,08 м, мощность силовой установки 7700 кВт (13200 л.с), скорость 16,4 узла, i кормовой и 2 носовых гребных винта, дальность плавания 18 тыс. миль. Вооружение: 4 - 76-мм зенитных установки МК-22, 8 - 40-мм автоматов «Бофорс» и 6 -20-мм автоматов «Эрликон». Экипаж 145 чел.
Капитан М.Г. Марков (1945-49).
Аватара пользователя
Иван Кукушкин
 
Сообщения: 11076
Зарегистрирован: 17 Июнь 2007 05:52
Откуда: Нижний Новгород

"Адмирал Макаров" / "Southwind", ледокол

Сообщение Иван Кукушкин » 17 Март 2012 15:12

 ledokol  admiral makarov -1.jpg
http://forums.airbase.ru/2006/04/t38198 ... okoly.html

:": МАКАРОВ в конце 40-х гг.
Аватара пользователя
Иван Кукушкин
 
Сообщения: 11076
Зарегистрирован: 17 Июнь 2007 05:52
Откуда: Нижний Новгород


Вернуться в Полярный флот Росcии/СССР



Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 17

Керамическая плитка Нижний НовгородПластиковые ПВХ панели Нижний НовгородБиотуалеты Нижний НовгородМинеральные удобрения